søndag 30. november 2008

Litt om intelligens..

Intelligens er ingen allment akseptert definisjon, hva er det egentlig? Er det noe vi har lært oss eller er det medfødt? Man kan si det er to bolker av intelligens, den generelle faktoren, den må vi ha for å kunne fungere. Den andre er den spesifikke faktoren. Denne er vanskeligere å skille. Dette er andre kunnskaper, de som for eksempel gjelder i skolen.

Alfred Binet er et kjent navn når man snakker om intelligens. Han var nemlig den som startet testing av skoleelever. Grunnen til at han gjorde dette var fordi han ville teste hvem av elevene som eventuelt trengte ekstra oppfølgning. Ved å teste elevene kunne man finne ut hvordan de lå ann faglig, og der etter følge dem opp. Den kunne også brukes omvendt, for å finne ut om elever hadde særlige behov, at de var spesielt modne. Altså at de kunne få begynne på skolen tideligere. Dette ble det slutt på når tilpasset opplæring ble vanlig i norsk skole.

Det som er aktuelt for testingen nå er diagnostiserting, lærevansker og kognitiv utvikling. Det er mange barn i skolen som har problemer. Hvor mye skal man legge vekt på disse testene? Er de korrekte? Jeg vil tro de til en viss grad er bra å utføre slike tester, for å få et overblikk. Men i noen tilfeller kan dette slå feil, man kan bomme. Alle kan litt av alt, men det er ikke sikkert man er heldig i det man utfører testen. Man kan få en feil vurdering, og ikke få vist hva man egentlig kan.

Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om hva jeg egentlig synes om slike tester. På en måte synes jeg det er bra. På den måten kan man hjelpe elever som sliter og trenger ekstra oppfølgning, men så er jeg også skeptisk til hvordan det fungerer. Er "informasjonen" man får rett?

Det er mange bevis på at om man ikke klarer seg så bra faglig på skolen, kan man likevell komme langt! Jeg føler noen tenker veldig firkantet og gjør seg opp en mening om at hvis man er faglig dårlig på skolen er det ingen sjanse i det hele tatt for å kunne få seg en god jobb eller gjøre det bra. Jeg synes det blir feil å tenke slik. Noen mennesker interesserer seg kanskje for noe helt spesielt og brenner for det uten at de kanskje har enromt god allmennkunskap om alt annet i tillegg. Slik er det, folk er forskjellige.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Du er her inne på en allmenn debatt omkring intelligensbegrepet. Jeg utfordrer deg herved til en liten praktisk test her og nå, "Finn neste tall: 1-4-9-16-?" og "Hva passer ikke inn: Ratt-hjul-kake-kardang"

Hva tror du kommer fram gjennom slike tradisjonelle intelligenstester?

Silje Anita sa...

Neste tall blir 25? :) fordi økningen er det neste oddetallet som kommer. Først 3, så 5, deretter 7, og til slutt 9...

Det som ikke passer inn er kake, fordi alle de andre delene er bil-deler.

Jeg er ikke sikker...men kanskje det med å kunne ha forskjellige assosisasjoner, og det å kunne tenke logisk..

Det første jeg tenker når jeg ser den "finn første tallet", er hva forholdet mellom tallene er. Med den andre oppgaven ser jeg bare hvilke av ordene som jeg synes passer sammen.