søndag 16. november 2008

Konstruktivisme - konstruere sin egen kunnskap

Konstruktivisme vil si å konstruere sin egen kunnskap. Kunnskapen kan ikke overføres, derfor må eleven stå i fokus, kunnskapen må bearbeides og prøves ut. Man kan på mange måter si at man konstruerer vår egne lille verden, for man kan egentlig ikke vite hvordan verden er, alle opplever jo ting forskjellig.

Assimilasjon og akkomodasjon er ord som tideligere har vært helt ukjente for meg. Etter siste pedagogikkøkt tror og håper jeg, at jeg fikk en viss forståelse av hva det betyr. Dette er beskrivelse på det som Piaget mente var de to læringsprosessenene. Læringsprosessen dreier seg om å tilpasse skjemaene gjennom to delprosesser. Assimilasjon betyr å tilpasse verden til seg selv, det vil si at man lager seg en forestilling om hvordan noe er, men dette er ikke fullstendige forklaringer, og det er forholdsvis enkelt å lære. Gjennom akkomodasjon tenker man litt lenger, og her tilpasser man seg selv til verden, og dette er virkelig læring. Det kan være at man har laget seg et skjema om hvordan noe er, men etter hvert finner ut at man kanskje har misforstått litt, eller rett og slett tar helt feil. Da må man akkomodere denne nye kunnskapen. Altså man kan over lengre tid ha oppfattet en ting, men så viser det seg at man tar helt feil og må rette opp dette ved å enten lage et nytt skjema eller forandre på det du allerede har. Det som endrer seg når man lærer, er et mentalt skjema, et skjema som utvider seg.

Jeg har ett eksempel fra da jeg var liten. En dag var jeg og mamma ute og handlet. Mamma skulle ta ut penger fra minibanken, og jeg sto rett ved siden av og fulgte godt med. I det pengene kommer ut av bankautomaten, ropte jeg høyt: ” Mamma vant, mamma vant”. I dette tilfellet må jeg ha trodd at dette var en slags spilleautomat, og jeg hadde laget meg et skjema over spilleautomater. Dette med at man trykker på noen knapper, og hvis man vinner, kommer det penger ut. Når mamma deretter forklarte meg hvordan det hele fungerte (spørs om jeg skjønte det helt på det tidspunktet, men jeg har vertfall forstått det på ett eller annet tidspunkt), har jeg måtte forandret på skjemaet mitt over bankautomater. Her måtte jeg gå inn i systemet å forandre på mine kunnskaper, fordi jeg har misforstått når jeg trodde at bankautomaten var spilleautomat.

Ett annet eksempel er fra nå i seinere tid. Jeg skulle laste ned en sang, som jeg skulle bruke i en gymtime i praksis. Vi skulle danse linedans, og jeg mente å assosiere det med en sang de fleste har hørt før, nemlig Captain Jack Joe. Jeg søkte på denne sangen lenge, men jeg fant den ikke om det smalt. Jeg måtte ringe til en venninne å høre…hun kunne fortelle meg at sangen faktisk het Cotton Eye Joe. Da ble jeg ganske overrasket. Mitt skjema hadde i alle år vært forstått med at sangen het Captain Jack joe (for meg høres det ut som de synger refrenget slik). Da måtte jeg forandre mine kunnskaper og vet fra nå av at den sangen heter Cotton Eye Joe :)

3 kommentarer:

Britt Kari sa...

Kjempeflott innlegg Silje Anita! :)
Du viser en god forståelse for emnet og forklarer vanskelige uttrykk veldig forståelig med egne ord.På den måten tror jeg du mye lettere tilegner deg kunnskapen også. Det er en veldig god og viktig egenskap du har!

Flott at du bruker eksempler fra ditt eget liv. Det gjør teorien mye mer håndgripelig. Kjempebra!

Silje Anita sa...

Tusen takk for positiv respons Britt Kari!! :D
Ja, av og til kan det være greit å bruke eksempler fra sitt eget liv, da får jeg en mer oppfatting av hvordan det fungerer i prakis..

Steinar sa...

Ja, her har du to gode eksempler på assimilasjon med påfølgende akkomodasjon. Slike misoppfatninger kan ofte være fornøyelige i ettertid, men jeg har ofte følt meg ganske teit der og da:-)

Eksemplene dine er også konkretisering i praksis. Har du ideer omkring hvordan du kan konkretisere for elever i skolen, engelsk for eksempel?