torsdag 11. september 2008

Kommunikasjon Uke 37

Når vi nå skulle skrive om et valgt tema fra denne uken som har gått, var det første som falt meg inn,kommunikasjon.

Det å ha evnen til å kommunisere er en viktig egenskap i alle sammenhenger. Dette gjelder i sosiale sammenkomster, på butikken, på skolen, på jobben, hjemme sammen med familien, osv. Både offentlig og privat. Det gjelder så og si over alt, hvor det befinner seg mer enn et menneske.

Er man flink til å kommunisere kommer man langt, og spesielt som lærer. I skolen må man samarbeide med elever, kolleger og foreldre. Godt samarbeid er nøkkelen til god kommunikasjon. Det er samsvaret mellom det som sagt og det som blir oppfattet som er viktig. Partene må kunne forstå hverandre.

Kommunikasjon kan være både utfordrende og vanskelig. Hvordan få sagt det du mener på en god måte? Hvordan finne de rette ordene? Det beste er å være så tydelig som en bare kan, og gjerne etterpå høre med den andre parten hva den mener om det, og ikke minst om den har forstått hva du mente med det du sa. Det kan fort skje misforståelser, og grunnen til det er at folk er så forskjellige. Folk har sine egne meninger og oppfatter ting forskjellig. Derfor er det viktig å gjøre seg forstått, og ikke minst å prøve å forstå selv hva den andre part vil formidle videre til deg. Dermed finner man forhåpentligvis frem til løsninger som passer for begge parter.

Hvordan ting blir formidlet på, har også mye å si. Med dette mener jeg utrykk og kroppsspråk. Tydelighet er en blanding av alle de ulike uttryk og signaler som kroppen sender ut når man kommuniserer. Det er forskjell på verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Med verbal menes det som blir sagt, altså ord og lyder. (dette utgjør 30 % av kommunikasjonsprosessen)Mens ikke-verbal vil si hvordan man bruker kroppspråket,(dette utgjør 70 % av kommunikasjonsprosessen) Ansiktsutrykk,stemmebruk og holdninger er viktig, det er ufattelig mange måter å utrykke seg på uten å i det hele tatt å si et ord.

Det å kunne lytte er også en god egenskap. Hvis man klarer å se og bekrefte den andre part med en åpen og interessert holding, er det bra. Dette gir et godt grunnlag for andre part til å også lytte til det du selv har å si.

1 kommentar:

Steinar sa...

Heilt sant at lytting er ein viktig del av kommunikasjonsprosessen. Så viktig at ein ofte kallar det "aktiv lytting" (søk gjerne etter det på nettet).

Kommunikasjon kan elles vere eit interessant fokusområde for praksisperioden.

Lukke til!