torsdag 4. september 2008

Hvorfor vil jeg bli lærer?

Det er vanskelig å svare konkret på hvorfor jeg har lyst å bli lærer. Det kan kanskje være vanskelig å svare i det hele tatt. Men det har aldri vært noen tvil om at jeg har lyst å jobbe med mennesker, og spesielt barn. Jeg liker å hjelpe, og utfordringer synes jeg er kjempe spennende. Det er også motiverende å se utvikling og fremgang. Jeg har hatt mange forskjellige yrker i tankene. Men læreryrket er det jeg alltid har falt tilbake på. Nå gleder jeg meg virkelig til å se om dette er noe som passer for meg.


Man hører stadig i mediene og ellers i samfunnet om lærerenes fortvilelse og store psykiske press i hverdagen. Det er klart man har oppturer og nedturer gjennom arbeidslivet, men dette gjelder i alle yrker. Jeg tror alt dette oppstyret skyldes fordi læreryrket står så sentralt i samfunnet, alle har en fing med i spillet, og alle har noe de skulle ha sagt. I læreryrket skal man ikke bare forholde seg til sine elever, men også det å ha en god dialog med foreldre er minst like viktig. Dette kan nok være krevende til tider, men jeg tror det vil veie opp med den spennende og varierende hverdagen.

Man må være en god rollemodell for sine elever, og en lærers holdninger og engasjement er veldig viktig for elevenes væremåte. Læreren skal medvirke til at elevene tilegner seg nødvendige kunnskaper og utvikler gode holdninger. Ellers er det å være inkluderende, rettferdig og tålmodig viktige egenskaper.

Jeg kan reflektere til en av pedagogikktimene hvor vi snakket om at det å være en god lærer er en kunst. Man har mange baller i luften, og man skal hele tiden ha kontroll og orden. Planlegging er også viktig.
Samtidig skal man ha evne til å se hver elev for seg, og gi best mulig tilretteleggelse for hver enkelt elev. Alle er forskjellige, med tanke på alt i fra bakgrunn og forskjellige sjebner til personlighet og behov for oppmerksomhet. Det gjelder å finne en rettferdig og stabil oppfølging til hver enkelt elev.

Nå gleder jeg meg til å komme ut i praksis for å få en smakebit av mitt fremtidige yrke.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Hei, hei! Flott at du gledar deg til praksisperioden, det er eit godt utgangspunkt! Er det ein eller fleire av dei mange rollene du har som lærar, du føler deg ekstra motivert for?

Silje Anita sa...

Jeg tror det må være det å kunne gi alle elevene mine tilpasset opplæring, fordi det tror jeg blir en spennende utfording og jeg er spent på hvordan jeg som lærer skal gjøre det på best mulig måte.